Obrana dánského města Frederikshavn, se za německé okupace rozkládala mezi opěrné body Frederikshavn Süd a Nord, kde v každé z nich byla samostatná baterie, která měla město chránit. Zajímavosti u těchto baterii je to, že byly jako mnohé bývalé německé baterie po válce reaktivovány, podobně jako v Norsku a zařazené následně do obrany Dánska.
Baterie Frederikshavn Süd, dnes spíše známější pod názvem Bangsbo Fort, se nachází na náhorní plošině, ve výšce 82 metrů nad mořem, v jižním okraji města Frederikshavn, kde je nádherný výhled na město a přístav a na Kattegat. Za jasného počasí, lze i vidět Skagen a Laeso.
Výstavba této baterie, začíná krátce po německé okupaci Dánska 9. 4. 1940, kdy její hlavní úkolem je chránit přístav Frederikshavn, před nepřátelským útokem. Tento přístav je pro Němce také důležitý v tom, že zajišťuje dopravu do nedalekého Norska a slouží také jako základna pro aktivity německého námořnictva v Kattegatu a Skagerraku. Celá baterie se skládá z cca 80 objektů, kdy zhruba 70 bylo postaveno Němci a dalších 10 bylo postaveno po válce, v rámci reaktivace dánskou armádou. Během války výstavba baterie je různě měněna a dále rozšiřována a dá se říci, že dosahuje vrcholu koncem roku 1942, kdy je zařazená do systému opevnění Atlantického valu. Za zmínku také stojí, že v roce 1944 zde Němci postavili také radarovou stanici. Hlavní zbraně baterie tvořily 15 cm děla, z dánské dělostřelecké lodi Niels Juel, která byla potopená v roce 1943 a dodnes stojí v původních betonových kasematách na svých místech a dále protiletecká 10,5 cm děla. Celý prostor baterie byl na obranu, klasicky uzavřen trojitým ostnatým drátem, včetně několika minovými poli.
V září 1945 je oblast převzatá dánským námořnictvem, pro armádní účely jsou použity hlavně pozůstatky německých zařízení a oblast je rozšířena o námořní rozhlasovou stanici a pobřežní radarovou stanici. V roce 1952 dochází k dalšímu rozšíření a modernizací pevnosti, v rámci tzv. studené války, ale jak se už občas stává, je baterie po 10ti letech aktivní služby nakonec uzavřena. Od roku 1960 část této baterie také slouží jako výcvikový prostor a dodnes je vlastněna armádou a v prostoru funguje nadále radarová stanice dánského námořnictva, která má za úkol mapovat severní dánské vody a nachází se v uzavřeném prostoru. Kromě toho je také několik málo objektu této baterie nepřístupných a jsou otevírány v rámci zvláštních příležitosti.
Krátce k baterii Frederikshavn Nord: ta se nachází asi 5 km severně, od výše zmíněné baterie a byla po reaktivaci vybavena čtyřmi víceúčelovými 10,5 cm děly v lehkých věžích a také pancéřovaným otočným dálkoměrem.
Celý prostor baterie je volně přístupný, v době otevření muzea je možno také za poplatek navštívit zbývající objekty, včetně mnoha interiéru. Asi za nejzajímavější považuji návštěvu 3 betonových kasemat, kde jsou umístěna tři původní 15 cm děla, kdy jedno z nich je “mírně” zrekonstruováno (natřeno a promazáno) a při troše snahy, se sním dá točit i do stran. Dále se dá také točit s jedním protileteckým kanónem, jenž je umístěn v jednom z rohu prostoru baterie. Ještě kurióznější exponát se nachází na parkovišti, za provozní budovou – jde o maketu 30ti metrové lodě, postavenou v roce 1959 a která byla používaná pro výcvikové účely.
Co se týká návštěvy prostoru baterie Frederikshavn Nord, je potřeba zaparkovat na parkovišti na pláži a nenapadnou cestičkou naproti parkoviště se vydat směrem na kopec, kde uprostřed je nainstalován dálkoměr a v jednom z rohu se nachází jedno 10,5 cm dělo.
Obě tyto baterie považuji po návštěvě, za jedny z nejzajímavějších a nejkrásnějších zachovalých, co jsem v Dánsku letos viděl.
Použité zdroje:
– vlastní poznatky a foto, červenec 2015
– www.bangsbo.com
– zapisnik.fortif.net
– poděkování za tip O. Filip