O víkendu jsme se rozhodli s kolegou Patrikem, že trochu zmapujeme stavy a zachovalost Zvláštních zařízení (dále jen ZZ), tentokrát v oblasti Chuchelná-Hněvošice na Opavsku. Před několika léty jsem v této oblasti prováděl vlastní průzkum ZZ, na základě podkladu od jednoho kolegy, tudíž jsem chtěl na tento průzkum volně navázat, jelikož jsem v této oblasti končil. Obecně lze říci, že se toho moc v prostoru Bohumín – Opava nezachovalo, kromě několika fragmentů volně ležícího betonu kvality ZZ a toho, co je publikované na webu. Ovšem dnes máme podklady lepší kvality, které nám umístěni dosti zpřesňují a šance nalézti nové ZZ je celkem velká.
Během dne jsme objeli asi 12-15 pozic ZZ, v jednom místě na Hlučínsku to už vypadalo, že se našel základ výhybné zídky, ale byl to asi falešný poplach. Na dalším dosti odlehlém místě jsme zase našli zbytky jakoby rozbitého betonu pevnostní kvality, ale jediné, co víme je, že ZZ tam určitě v roce 1938 bylo. Za celý den jsme toho měli už dost, ale i tak jsme se vydali na jedno z posledních vytipovaných míst ZZ, v naději že tam asi něco bude. Na leteckých mapách byl totiž vidět podezřelý neoraný ostrůvek, který traktory objíždějí a ostatní orba jde zároveň rovnoběžně s hranicí ČR/PL.
Po příchodu na místo, jsme nalezli odkopaný betonový práh, kde měla být v roce 1938 „Uzávěra z kolejnic zabetonovaných“. Dle dostupných seznamu, by se mělo patrně jednat o ZZ Opava 136, umístěné na obecní cestě Strahovice – Kranowizt, u hraničního kamene ČS 89. Do dnešních dnů, se kromě betonového prahu, také dochoval fragment původní kolejnice, která zde byla v minulosti zabetonována. Další zajímavostí je na tomto ZZ, že lze krásně vidět základy pod betonovým prahem a udělat si tak představu, jak se kdysi budovalo.